Fysiotherapie op Haptonomische basis

Bij fysiotherapie op haptonomische basis is er meer aandacht voor spanningen, emoties of blokkades die – mede – oorzaak kunnen zijn van uw lichamelijke klachten.
Door u meer bewust te worden van bijkomende – vaak meer psychische – factoren ontstaan meer mogelijkheden om met uw klachten om te gaan. Tevens kunt u zo meer inzicht in het ontstaan van uw klachten krijgen en hoe u ze in de toekomst mogelijk kunt voorkomen.
De therapie is in eerste instantie niet oplossingsgericht, maar gericht op het omgaan met uw klachten. Vanuit dàt vertrekpunt wordt gekeken naar wat er daadwerkelijk aan uw klachten is te doen.

Bij fysiotherapie op haptonomische basis worden vooral fysiotherapeutische middelen als massage en ontspannings-/bewustzijnsoefeningen gebruikt.
Naast alle gangbare fysiotherapeutische klachten zijn er een aantal meer specifieke indicaties voor fysiotherapie op haptonomische basis zoals:

– lichamelijke of psychische overbelasting
– stress
– hyperventilatie
– nek-/schouderklachten / hoofdpijn
– chronische pijn
– lichamelijke klachten zonder duidelijke oorzaak
– wisselende klachten die het gevolg kunnen zijn van teveel spanning

Bij fysiotherapie op haptonomische basis wordt u aangesproken op het luisteren naar uw gevoel en de mogelijkheden die dat biedt. Ook bij fitness en training kan dit zinvol zijn.
Soms is het wenselijk om – voorafgaande aan de fysiotherapie op haptonomische basis – te kiezen voor een paar sessies haptonomische begeleiding.