Wat is COPD?

COPD staat voor chronische obstructieve longziekten en omvat de aandoeningen chronische bronchitis en emfyseem.  Door deze aandoeningen gaat de algemene conditie van de patiënt achteruit. COPD is een langdurige ontsteking van het slijmvlies van de luchtwegen. Deze begint vaak met extra slijmvorming. Later beschadigt de ontsteking de longen. Kleine luchtwegen verliezen hierdoor op den duur hun stevigheid en de longen worden minder rekbaar. Verkoudheid, luchtweginfecties of prikkelende lucht, zoals rook, verergeren de ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

Fysiotherapie kan bijdragen uw conditie op peil te houden, aan een effectievere manier om slijm op te hoesten en helpen aan een betere ademhaling.

Conditie.

Op verwijzing van de longarts of huisarts  kan de fysiotherapeut u deskundig begeleiden bij het verbeteren of op peil houden van uw conditie. Dit om de mogelijkheden in het dagelijks functioneren te vergroten. Wellicht vindt u dit moeilijk of durft u zich niet goed in te spannen omdat u steeds benauwd wordt. De fysiotherapeut kan u uitleggen wat u juist wel en wat u beter niet kunt doen. In overleg en afgestemd op uw situatie stelt de fysiotherapeut een trainingsprogramma op ter  verbetering van uw conditie.

Hoesten.

Mensen met COPD hoesten veel om slijm kwijt te raken. Bij sommigen zijn de longen echter minder stevig en werkt hoesten juist averechts. De fysiotherapeut leert u een methode om zo effectief mogelijk slijm op te geven. Hierdoor komt u ook sneller van luchtweginfecties af.

Ademen.

Als u moeite heeft met ademen, leert u van de fysiotherapeut een betere ademhaling die u toe kunt passen als u zich inspant. Zo houdt u activiteiten langer vol en krijgt u er ook weer meer plezier in.